Когато има интриги в офиса! Въпрос от читателка на в- к
Здравейте! Следя отдавна вашата рубрика и неведнъж мненията, които изказвате са ми били от полза в ежедневието. Реших да ви задам и аз един въпрос. Отнася се до работата в офис. Знаете, че във всеки малко по- голям офис често се получават интриги, дали от желание за надмощие, дали заради клюкарство, скука, лицемерие или злоба...Причините са много, но последствията от тези интриги не са никак приятни, дори само заради стреса, с които са свързани. Бихте ли ми дали съвет - има ли начин клюкарството и интригантството в офиса да бъде намалено? Има ли рецепта, чрез която да се предпазваме от това, да влезем в устата на интригантите? Благодаря ви предварително. Румяна, София Здравейте Румяна! Много хора са поставени в подобни условия на работа. Тънат в тягостната обстановка и изпитват неприязън едни към други. Естествено, за да се появят тези фактори, с които е свързан въпросът Ви, има много причини. Всъщност интригите са скрито оръжие и присъстват там, където има несигурност. В един офис всеки се конкурира с всеки или в други случаи са се изградили лагери и групички, когато правилата на вътрешен живот във фирмата не са ясни. Стремежът да си по - добър от колегата е нещо нормално, когато идва с мотива за личностно развитие или за прогрес на фирмата, а не е самоцел, продиктувана от желанието да компенсираш липсата на способности, както и да “избиваш” комплекси или пък да си осигуриш емоции поради липсата на личен живот…. Интригантството може да се провокира и от дадена ситуация - когато към определен човек са отправени изисквания, а той съзнава, че не би могъл да се справи и започне да се чувства застрашен. Това изкарва на преден план “помощните” средства, каквито са интригите и често този тип хора започват да действат подмолно. Така “бранят” своите територии, пазят се от неувереността си и страха, че могат да бъдат изместени. Както казахте, всичко това поражда стрес у този, към който са насочени интригите.В този смисъл несигурността поражда несигурност. Хората, подложени на обсъждане “зад гърба им”, изпадат в състояние на неизвестност, започват да си задават въпроси как ги виждат колегите им, как ли ще се справят в една или друга ситуация? Сами се подлагат на постоянна преоценка на поведението си и реакциите си, за да избегнат поводи за ново клюкарство. Това е напрегнато състояние на тревожност и изцежда психически. Често човек е много по- силно съсредоточен в тази сфера, отколкото в работата си. Човек би могъл да тушира частично влиянието на интригите. На първо място е необходимо да се съсредоточим върху дейността. Когато развием добро ниво на компетентност и изпълняваме коректно задълженията си, клюките няма да провокират напрежение и несигурност у нас. От друга страна е трудно да се коментира човек, който не допуска личния си живот до работата. Има много поговорки по този въпрос за работното мястоJ Може да се каже, че това, което поддържа интригата жива е “тайната”. Не бъдете “ловец на тайни” нито пък “проводник”…. Трябва да търсите обратна връзка от колегите си директно. Това ще Ви направи по - уверена и “имунизирана” за подмолността. И не на последно място - офис, в който се ширят интригите, клюките и лицемерието, няма достатъчно организираност и заетост. Колкото повече свободно време имат служителите, толкова повече ще се стремят да го уплътняват с кроене на интригантски ходове, за да избягат от несигурността и скуката!J