Change Language

Коментар от читател на в-к

Искам да споделя впечатленията си по темата "тийнейджър-компютър" от опита с моята дъщеря. Работата ми от 10 години е свързана с компютрите и беше естествено желанието ми да си имам компютър в къщи. Постепенно успях да си "сглобя" за 6 месеца един 486/ДХ-2 който отначало беше дори с CGA монитор, т.е."зелено-черен". Дъщеря ми беше в "предучилищна" група и естествено играеше "Prince of Persia", зареждан отначало от дискета (защото нямах хард диск). Когато се снабдих с VGA монитор тя се учуди, че играта е цветна. Сега дъщеря ми е 13 годишна. През годините, отначало заинтересувана основно от игрите, постепенно се научи да рисува в Paint на Microsoft, научи се да пише в Word, а откакто купихме и принтер се зае да си прави обложки на дисковете с музика, които сама си записваше (използвайки Photoshop и Illustrator). В момента не се хваля с постиженията на дъщеря ми, а искам да ви обърна внимание върху заключението си, че ако детето има възможност да борави с компютър от ранна възраст (контролирано от родителите си), то когато стане на възраст да се интересува от нещо повече от игри, то вече ще се е наситило на заглавия и ще обогати и разшири интересите си. Забелязах, че най-често въпросите, разглеждани във вашата рубрика се отнасят за случаи, при които родители се притесняват за децата си от пристрастяването им към компютъра. Предполагам, че е много вероятно тези проблеми с децата да се дължат на късното, според мен, приобщаване към света на компютрите и то във възрастта на "търсенето на нови идоли". За съжаление много често родителите не могат да отделят средства за компютър, притиснати от немотията. Личния ми опит показва, че тези пък, които могат, не могат да преценят дали ще е от полза за малкото или във вреда (просто, защото и те не са ползвали компютър). Често приятели се съветват с мен при решението си за закупуване на конфигурация и казват "ама да не е нещо много скъпо, просто някакъв скромен там, колкото децата да си играят". Това е често срещано заблуждение, те не знаят, че игровият компютър всъщност се доближава до "високия клас". Купуват нещо скромно и децата им отново киснат по залите, където са съвременните "яки" игри. Това се случва, защото родителите им са се решили да купят компютърa след много крънкане, увещаване и (оглеждане от рода "ама на Иван техните са му взели вече!"). Всъщност тогава вече е късно, защото детето е надъхано от залите, играе му се (в училище другите си споделят впечатления, сейвове и чийтове, разменят CD-та с игри и музика), има нужда от контакти, иска и то да си "чати" като другите, защото това е мода, а и е забавно. Вярно, с годините интереса към игрите не спада, и аз играя винаги намеря ли време, но детето постепенно се насища, започва да подбира заглавия, а също така намира време и за търсене в INTERNET, слушане на музика, четене на "Хари Потър" ако щете. Отговор от e- therapy. Здравейте! Първо бихме искали да Ви благодарим за вниманието към рубриката на е-therapybg.com. Вашето писмо показва задълбоченото познаване и вникване в актуалния проблем – взаимодействието между децата и компютрите. От своята позиция Вие сте предприели много правилна посока на действие спрямо детето Ви и сега “берете плодовете”. Вашата дъщеря закономерно е преминала през циклите на опознаването на PC и Интернет, а Вие с компетентноста си сте я поощрявали. Именно този взаимен интерес и насърчаване са били стимул, който е формирал у Вашето дете и правилна нагласа към компютърните технологии. Действително Вашите наблюдения изразяват много актуални тенденции, във връзка с “триъгълника” – дете компютър, родител. Има една максима – когато хората не познават и не разбират нещо, те го отричат. Това е основната база, която е източник на родителски страхове и резервираност по отношение на личното PC у дома. Действително в повечето случай се купува “нещо” по подобие на съседа или на приятелското дете и т.н. След това родителите започват със скрито притеснение да наблюдават колко време се заседява пред монитора детето, а в последствие по - явно да му правят забележки. Липсва взаимния интерес и разбиране, няма напътствия, които да насочат младия потребител към по - полезна информация, която да стимулира интересите и развитието на детето. Други родители, както казахте нямат финансова възможност да си позволят компютър у дома, а трети тотално отричат тази нужда поради липса на време и крайно дистанциране от тази тема. Всъщност реално, ако има правилен родителски подход и навременно приобщаване към този електронен свят, младите хора ще имат по- голям шанс да се развиват разнопосочно, да селектират интересите си и да се адаптират от рано към изискванията на модерния свят. И накрая, но не и на последно място приемете нашите поздравления за начина по който сте дали развитие на Вашето дете:)