Change Language

ПАЗАРУВАНЕ СРЕЩУ НЕВРОЗА? WWW.E-THERAPY.BG В СП. "ПРИЧЕСКА И СТИЛ" МАРТ 2010Г.


Пазаруването се превърна в масовия ритуал на човечеството, в единна религия, чрез която хората преживяват своите покупки като носещи утеха, екзистенциален смисъл, лична ценност, повод за близост, самоувереност и житейски успех. Вещите кичат телата ни, пълнят очите и къщите ни, продуктите задръстват хладилниците и стомасите ни, обградени сме с десетки битови стоки, техника и електроника... Парадоксът е, че купуваме толкова много и така настървено, за да запушим душевните пробойни, отворени от самотата която ни изтезава. Храним телата си час през час с всевъзможни деликатеси или просто с каквото ни попадне под ръка, за да запушим устата на крещящата с цяло гърло нужда от интимност. Поредната огърлицата, която купихте вчера, ще Ви направи скъпоценни в собствените Ви очи и най-вече в тези на хората около Вас. Онази красива рокля от витрината скоро ще виси в гардероба Ви до десетките други, благодарение на които онези мъже Ви забелязаха и пожелаха да споделят няколко нощи с тунингованото Ви тяло. С екскурзията другия месец, в която инвестирахте толкова пари, ще си купите усещане за свобода и промяна, напук на философите които твърдят, че свободата била вътрешно състояние и промените започвали отвътре. В днешно време кой се интересува от това какво носиш вътре в себе си, когато никой не го вижда?! Ордите потребители и консуматори откриват и утъпкват път да станат видими, различни, уникални, като демонстрират възможности чрез компулсивното пазаруване. Няма лошо, само дето докато купуваме отчаяно и трупаме вещи в опит да запълним емоционалните си кратери, закърнява най-висшата ни човешка способност, която единствено ни доближава до любовта и истинския смисъл - отдаването! Вярно е, че нито мъжките, нито женските роли са такива, каквито бяха. Но е вярно и това, че всемогъщият разпределител на балга-пазарът е сериозно променен!. Хората все по-омаяни пълнят маркови торбички, кошници, багажници... Пазарът все по-често е сцена, на която се проектират фантазии, мечти, магия, или просто може да се вземе доза в спринцовка за многократна употреба. Всъщност притежанието определя отдавна битието ни, съдържанието ни и взаимоотношенията ни! Ерих Фром отдавна е заложил въпроса-дилема “Да имаш или да бъдеш?” Какво имаме, за да бъдем - една неестествена формула, но все пак да я проверим?

Меню за жени

Армии от жени с диагнозата “ходещ молец” купуват дрехи, обувки, аксесоари... Тръгваш си с лъскави торбички, шумящи нови пликчета, с приятно ухаещи на МОЛ - вещи. Една такава сладка тръпка се е завряла в корема ти, която държи до утре, а утре - вина и неудовлетворение. В този утрешен ден поне една трета от новите покупки не са практически приложими.
Почти същото е с козметиката. Но тук има и допълнителна вяра и още по опияняваща екстра. Вярата, че ще регенерираме себе си. И екстрата на сетивността. Ароматите, меките усещания, провокативните цветове, огледалата, усещането за специалност, идентификацията ни с тези прекрасни рекламни лица... Мигове, които правят младост, самочувствие, притегателна сексуалност. Като че ли това отваря линия към онзи, който можеш да срещнеш в бара, на улицата, някъде-близостта... Продължението на този шопинг вариант е пристрастеното купуване на СПА процедури, а те от своя страна могат да градират към любов със скалпела. Всъщност личността отдавана е тръгнала по лабиринти в търсене на възможност да си купи друг образ, нова идентичност. Нито една покупка тук не носи удовлетворение, а само кратка еуфория, която съществува в мига на решението и в мига на очакването.
Ултра нови и модерни детски предмети, дрешки, играчки...целият свят е детски! От последните модни колекции с камъни и апликации неуморно се преобличат невръсни бебета и се създават мънички модели. Специална стая, с още по-специални мебели, в още по-необичайна цветова гама и с още по-космически пълнежи на детското пространство. Зад тях стоят жени, които развиват своята лична ценност, самооценка, взаимоотношения...живот, благодарение на детето.
Храна! Много или само деликатеси, или само био, без генно модифицирани продукти...Супермаркетите са мощна притегателна институция. Там се формира дори култура! Жените могат да прекарат часове. И защо не? Има голяма количка, светлини и огледала, които създават привлекателна визия за продуктите. Четат се етикети, които могат да изпълнят и ролята на списание. Почти като хазарт е да се възползваш от “промоциите” купи 2 и вземи 3-то без пари. Откриват се нови магазини, а там може да има и нови продукти.
Купуването на мебели и домашни аксесоари може да изглежда трудоемко, но пък има ефектни резултати. Можеш да купуваш постоянно възглавници, покривки, нови завеси, вази, свещи, по-други столове, кръгла маса, панер... диван. Всичко това е свързано с идеи, с чертежи на планове, с пренареждане на дома за кой ли път. Всеки път е по-хубаво и на душата, но после процесът тръгва отново. Душата пак е търсеща, макар и дома да е подреден. Духът пак е хаотичен, макар и всичко да е рамкирано и в една гама.

Мъжко меню

Техника! Тя изисква интензивно ориентиране. Веднъж пристрастиш ли се, няма ефективна спирачна система. Ставаш истински ловец! Коя е най-новата и най-добрата технически плазма? Кой ай-фон е най-криейтив, кое техническо чудо е с най-изчанчени характеристики и функции, които са предизвикателство за интелекта? Това е мина, в която мъжът копае своята сигурност, усещане за сила, за справяне, цялата характеристика на личността. Хубаво е да си различен, та макар и на гърба на куп джаджи, които нямаш време да използваш, защото се спукваш от работа, за да си ги купиш.
Коли! Може да нямаш възможност да си направиш колекционен автопарк, но пък можеш често да си ги сменяаш. По-висок клас, по-лъскава, по-мощна...все с търсене на градация в това хем да се движиш, хем да контролираш. Чисто и просто купуваш, сменяваш, купуваш, за да пълниш живота си с потенциален антидот на липсата на близост, срещу страха от близост и срещу страха от отхвърляне и застой.
Още по-добре е, ако пристрастено си купуваш мускули. Много фитнес, много препарати, много режим, уредите се отъждествяват с друга визия. После отначало, защото окото привиква на един и същи стимул. Колелото се завърта. Този шопинг може да те накара да забравиш, да избягаш от миналото си.
Могат да се купуват и жени- за имидж, за самочувствие, против самота, за удоволствия, за обгрижване, за екзотика...Куп нежни създания, които да поддържат като носещи колони сданието на крехкото его.
Ако мъжът владее, то го прави и с пространства и имоти. Луксозна пазарна мания, но и с луксозно усещане за сигурност и стабилност. После могат да се купуват хора, а могат да се купуват и пари. С хората можеш да си направиш царство, в което да режисираш ролите, да ги сменяш екстремно, да воайорстваш, да експериментираш, да имаш неувяхващи сюжети. А на борсата да бъдеш силния, хазартния, успешния, умния. Всичко това влиза в категорията силни наркотици.

Меню за двата пола

Втора употреба. Тук манията се състои в откривателството, в изпреварването, в тръпката от неизвестното, което се крие в онзи там панер. Маниаците знаят кой е добрият ден и час и имат стратегии. Почти като ловна треска, в която можеш да преследваш, но и можеш да чакаш в засада.
Електронната търговия е последния хит. Това е огромен магазин с неподозиран асортимент, изненада, очакване. Можеш да избираш спокойно, да търсиш в комфорта на топлия мек диван, да намираш като откривател на необетована земя. Тази тръпка превзема, закотвя, омайва и най-сетне обсебва.
Има хора, които пък са обсебени от пазаруване на пътувания. Те искат нови маршрути, странни дестинации, екзотични преживявания, изненади. Не могат да се задържат на едно място, просто защото статичността ги плаши. Сякаш тя ще спре развитието им, ще спре поглъщането на нови стимули, гонещи скуката. Сякаш спирането ще оголи самотата или ще покаже истинското движение на времето.
Стигаме до антикварните шопинг маниаци. За тях прелелият от старинни вещи дом е символ на класа.. Те не реставрират мухлясалия кекс на Плюшкин, но реставрират символични корени, върху които да израстнат
Хората купуват запознанства, секс, перверзии...все потребителски кошници, говорещи за дефицити.
Хората си правят и тестета от кредитни карти, с които препускат из всички притежания, неоткривайки себе си. А може би това е по-добрата алтернатива на твърдия наркотик, невротизма и паническите атаки?